گروه تولیدی ایمن نورتاب

تولیدکننده انواع تابلوهای تبلیغاتی

گروه تولیدی ایمن نورتاب

تولیدکننده انواع تابلوهای تبلیغاتی

  • ۰
  • ۰

نقش تابلوهای تبلیغاتی در تغییر شکل ظاهری شهرها :


شکل ظاهری شهرها دستخوش اجزای تشکیل دهنده آن است که یکی از اجزای غیرقابل انکار تابلوهای تبلیغاتی و علایم هستند که این تابلوهای تبلیغاتی ضمن ایفای نقش موثر خود که همان معرفی کالا یا خدمتی که بدان منظور طراحی و احداث شده است موجب افزایش پویایی و سرزندگی فضا یا اغتشاش و سردرگمی نیز می شوند . این بدان سبب است که شهرها مملو از تابلوهای رنگارنگ و در طرح ها و شیوه های مختلف همچون تابلو استیل ، تابلو برجسته ، تابلو چلنیوم ، بیلبورد ، LED  و غیره می باشد اما ازدیاد این تابلوها در برخی از نقاط باعث آلودگی و آشفتگی بصری گشته اند

به طور کلی می توان تابلوها و علایم را به دو دسته کلی تقسیم بندی نمود :

تابلوی معرف کاربری  :


این تابلوها شامل حروف ، اعداد ، اشکال ، تصاویر ، تزئینات ، نمادها و غیره می باشد که اهداف آن پیام رسانی و راهنمایی افراد است و در معابر عمومی نصب می شود .

تابلوهای تبلیغاتی :


این تابلوها معرف محصول یا خدمات است که در محل های مختلف نصب می شود تا موجب جذب مشتری بیشتر شود . هر تابلوی تبلیغاتی جنبه های مختلفی دارند که عبارتند از :


1) جنبه زیباشناختی : رنگ ها ، خطوط متن روی تابلو ، شکل ، اندازه ، نحوه قرارگیری و موقعیت ، اینها همه و همه دست در دست هم می دهند تا یک تابلوی تبلیغاتی جلوه زیباتری داشته باشد و بتواند در ذهن بیننده رسوخ نماید و او را در خرید کالا یا دریافت خدمت ترغیب نماید .


2) جنبه عملکردی : اینکه چه چیزی روی تابلو درج شود تا بتواند توجه مخاطب را جلب نماید و عملکرد بهتری داشته باشد .


3) جنبه پایداری : بعضی از تابلوها طوری در ذهن نقش می بندد که به بودن آن تابلو در آن محیط عادت می کنیم و نبود آن کاملا احساس می شود پس تابلو باید طوری طراحی شود که متن روی آن در ذهن ثبت شود .

نقش تابلوهای تبلیغاتی در فضای شهری :


کالن معتقد است تبلیغات بیرون از ساختمان با ارزشترین نوع مشارکت در تجلی هنر منظر شهری قرن بیستم هستند  .  با توجه به نظریات مختلف در مورد نقش تابلوها در فضای شهری می توان  گفت که تابلوهای تبلیغاتی باعث ارتقاء کیفی فضای شهری می شوند و این کیفیت می تواند در بر گیرنده تنوع ، رنگ ، پیچیدگی ، نظم ، وحدت ، معنا ، خوانایی ، سرزندگی و پویایی باشد اما در برخی مواقع تنوع بیش از حد تابلوها ، فاصله کم ، تعداد معدد آنها  در یک فضا باعث عدم هماهنگی و بی نظمی آنها می شود و گاها رنگهای تند تابلوها که فضا را دچار پویایی می نمایند باعث از بین رفتن معنا و هویت یک مکان می گردد برای حل این مساله نیاز به مدیریت نصب تابلوها شهری و طراحی مناسب با توجه به زمینه های فرهنگی و اجتماعی می باشد . کشورهای متفاوت در طراحی تابلوهای تبلیغاتی سه رویکرد مختلف ارائه نموده اند که عبارتند از :


1)طرح یکسان سازی تابلوها با تکیه بر قواعد زیباشناختی عینی و ارائه قوانین و ضوابط کاملا محدود با ارائه یک نمود و الگو که با استفاده از این رویکرد یک نظم خشک بین تابلوهای تبلیغاتی ایجاد شده و از فعالیت و پویایی خیابانها کاسته می شود و این عمل باعث یکسان شدن تمام بافت شهر و فضای خیابان ها می شود و جلوه ی زیبا و یکسانی به فضا می بخشد که دیدن آن چشم را خسته نمی کند بلکه یک فضای کاملا یکسان و منظم نظر افراد را به خود جلب می کند .


2) در این نوع روش تابلوها طبق یک چهارچوب کلی که دارای ضوابط و انعطاف پذیری کم است طراحی و پیاده سازی میشود در این روش هر کس به شیوه ای ، طبق سلیقه شخصی خود تابلو را در مکان مدنظر نصب می نماید که در چنین شرایطی در بعضی از فضاها اغتشاش و آلودگی بصری ایجاد می گردد .


3) در این روش الگوها و نمونه های بهینه ای برای هدایت و تشویق مردم تدوین می گردد  . با استفاده از این رویکرد و رعایت قوانین عام کیفی و کمی و نظارت دقیق و مدیریت ، مردم را به سوی الگو برداری مناسب از نمونه ها هدایت و تشویق می نمایند .


با توجه به پژوهش ها و بررسی های صورت گرفته می توان گفت که رویکرد سوم یکی از بهترین روشهای تبلیغاتی است که پیاده سازی به این روش مزایای زیر را در بر خواهد داشت :


1) الهام گرفتن از الگوها و معانی موجود در گذشته و طراحی منطبق با نیاز و سلیقه روز


2) استفاده از خود محصولات به صورت گرافیکی در تلفیق با معماری بنا


3) استفاده از رنگ های مکمل با زمینه و ایجاد سرزندگی و جذابیت نقش


4) ایجاد تنوع و گوناگونی و پیوستگی زمینه و بدنه به طوری که کل تابلو به صورت واحد به نظر می رسد


5) استفاده از هماهنگی های مدولاری در معماری و جزئیات بناهای شاخص موجود در خیابان


  • ۹۷/۰۶/۰۴
  • علی صادقی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی