گروه تولیدی ایمن نورتاب

تولیدکننده انواع تابلوهای تبلیغاتی

گروه تولیدی ایمن نورتاب

تولیدکننده انواع تابلوهای تبلیغاتی

  • ۰
  • ۰

چوب نما چیست ؟



چوب نما یکی از نمونه نماهای شیک و زیباست که در کشور ما به تازگی مورد توجه بیشتر قرار گرفته است . اما از نمای چوبی در کشورها غربی به صورت گسترده استفاده می شود . در کشور ما بیشتر از چوب برای تزیین مبلمان شهری هچون آلاچیق ها و صندلی بهره می برند و برای نما نیز بیشتر در قسمت های شمالی کشور کاربرد دارد

به طور کلی برای تزیین و زیباسازی نمای ساختمان از سنگ ، چوب ترموود و نمای کامپوزیت بهره می برند که در این میان سنگ بیشترین کاربرد را برای نماسازی دارد ، امروزه بهره گیری از ورق های کامپوزیت و اجرای نمای کامپوزیت همچنین نمای چوبی نیز بسیار  مرسوم گشته و مورد توجه قرار گرفته است و بسیاری از افراد نمای کامپوزیت ساختمان و یا چوب نما را با تابلو مغازه خود ست می کنند و با درج حروف برجسته بر روی ورق کامپوزیت یا چوب  ، زیبایی و جلوه خاصی برای مغازه یا ساختمان خود به ارمغان می آورند . در اینجا قصد داریم در مورد چوب ترمودد که به عنوان نما و سایر کاربردهای دیگر همچون استفاده در فضای داخلی ساختمان مانند درب و پنجره ، سونا ، قرنیز ، کف ، زیرسقف و سایر موارد بحث نماییم .

چوب ترموود چیست ؟

ترموود نوعی چوب است و به دلیل خاصیت فرآوری که در آن ایجاد می شود در مقابل رطوبت و پوسیدگی کاملا مقاوم می باشد  .

برای اینکه بدانیم چوب ترموود چگونه تولید می شود و چه مراحلی را پشت سر می گذارد تا به این مقاومت برسد لازم است در این مورد به بحث بپردازیم .

چوب ترمووود اولین بار در سال 1930 توسط کشور فنلاند مورد مطالعه قرار گرفت این کشور برای نظم دادن به تحقیقات خود در این زمینه یک مرکز تحقیقات به نام VTT راه اندازی نمود و پس از انجام عملیات تحقیق و پژوهش ثمربخش اقدام به تولید ترمود کرد

چوب ترموود چگونه تولید می شود ؟

گام نخست : ابتدا چوب در ابعاد مختلف برش داده می شود سپس دمای چوب با کمک بخار آب و گرما با سرعت به دمای 100 درجه سانتی گراد رسانده می شود . در این مرحله از کار دما به تدریج تا 130 درجه سانتیگراد بالا برده شده و از بخار برای محافظت و عدم ترک برداشتن چوب و عدم نفوذ فعل و انفعالات شیمیایی به داخل بافت چوب کمک گرفته می شود . پس از گذراندن این مرحله دمای چوب را حدودا به صفر می رسانند تا چوب خشک شود .

گام دوم : در این مرحله از کار  با توجه به رده بندی ، ترموچوب را ما بین 180 تا 215 درجه سانتیگراد حرارت می دهند و پس از اینکه چوب به دمای مورد نظر رسید در آن دما نگه داشته می شود تا صمغ و رطوبت چوب به صورت کامل خارج شود و چوب به رنگ قهوه ای روشن در بیاید ، در این مرحله هم از بخار آب برای عدم آتش گرفتن چوب بهره می برند .

گام سوم : این مرحله شامل رطوبت دهی چوب است که با روش باران استوایی و پاشیدن آب به روی چوب ها ، دمای چوب کاهش می یابد و به دمایی متعادل با رطوبت مورد نظر می رسد که این رطوبت حدود 4 تا 6 درصد می باشد . در این مرحله فرآیند تولید چوب به پایان می رسد و بخش عمده ای از رزین چوب خارج شده و قسمت باقیمانده نیز به شکل بلوری و بدون ضرر در می آید و در طول این فرآیند به علت اینکه به چوب با دمای بسیار بالا حرارت داده می شود زنجیره های قندی شکسته و اسیدهای چوب تجزیه شده و یک محصول عاری از هر گونه مواد شیمیایی و مواد مغزی برای حشرات چوب خوار تولید می شود .

  • ۹۷/۱۱/۱۳
  • علی صادقی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی